Сенсорна інтеграція – це процес, під час якого нервова система людини отримує інформацію від органів чуттів (дотик, вестибулярний апарат, відчуття тіла, нюх, зір, слух, смак), потім організовує їх і інтерпретує так, щоб вони могли бути використані в цілеспрямованої діяльності.
Найкращий час для набуття сенсорного досвіду — сензитивний період — від народження до 5,5 років. Тобто це той час, коли дитина найповніше може пізнавати світ через звуки, запахи, кольори, форми і тактильні відчуття.
Симптоми порушення сенсорної інтеграції:
- труднощі в навчанні новим навичкам – побутовим, руховим, мовним, навчальним;
- зайва рухова активність або навпаки гіпоактивність;
- низький м’язовий тонус;
- труднощі в адаптації до нових приміщень;
- порушення мови;
- незграбність, ніяковість, підвищена обережність (дитина краще постоїть з мамою, ніж полізе на гору, гойдалки, не любить велосипед, сторониться рухливих дітей);
- відсутність почуття небезпеки (лізе на висоту не замислюючись, постійно стрибає, крутиться, ризикує);
- надчутливість до звуків і світла;
- уникнення дотиків, нового одягу, їжі;
- ходьба «навшпиньки», моторна незручність, проблеми в імітації рухів;
- психосоматичні розлади;
- стійкі види порушення сну;
- відмова від соціальних контактів (дитина не грає з однолітками, уникає взаємодії).
Батьки мають спостерігати за дитиною, підмічати найменші сенсорні дисбаланси і пропрацьовувати їх.
Так само важливо зауважити, що ігнорувати ці моменти не можна, бо з віком вони будуть тільки поглиблюватись і можуть значно ускладнювати життя людини.
Що ж можна зробити вдома для розвитку сенсорної інтеграції дитини?
Вестибулярний апарат
-гайдалки;
-шведська стінка;
-басейн з кульками;
-їзда на велосипеді, самокаті, роликах, плавання.
Слух
Відтворювати різноманітні звуки. Наприклад, звуки музичних інструментів, тварин і птахів, звуки вітру, моря.
Тактильні відчуття
Ігри:
-з сипучими матеріалами (квасоля, крупи);
-з різноманітними природніми матеріалами, піском;
-тактильні та масажні доріжки для ніг;
-м’ячики з різноманітних матеріалів і з різноманітною поверхність (заповнені крупами, з шипами);
-зразки різних тканин;
-тактильні зразки з використанням парних предметів та протилежними властивостями (холодний-гарячий, м’який-твердий, мокрий-сухий).
Зір
Розглядування книжок, карток,предметів,….
Якщо дитина ще мала або має проблеми із зором, то можна застосовувати чорно-білі картки Домана для стимуляції зорового нерву.
Смак
Пропонуйте їжу різноманітних смаків (кислий,солоний, гіркий, солодкий) та різної консистенції (тверда, хрустка, сипуча, тягнуча,рідка їжа, пюре).
Нюх
Це можуть бути як і самі предмети, так і зроблений мішечок з вираженими ароматами ( кава, какао, ванілін, хвоя, пелюстки троянди).
Також можна застосовувати аромолампи з ефірними маслами.
Ось такі незвичайні ігри допомагають розвивати сенсорні відчуття дитини і накопичувати уявлення про навколишній світ, забезпечують розвиток моторних, мовних, комунікативних, пізнавальних, сенсорних умінь і позитивно впливають на розвиток дитини в цілому.