Вправи на розвиток мисленнєвих процесів
Закінчи речення
Мета: розвиток словесно – логічного мислення.
Дорослий кидає м’яч дитині і пропонує початок речення. Дитина лове м’яч і закінчує речення.
Наприклад,
- Морозиво солодке, а лимон ….
- Корова мичить, а свиня…
- Вдень світло, а вночі …
- Літак летить, а машина …
- Вдень ми обідаємо, а ввечері…
- Півень кукурікає, а ворона …
- Стрибунець стрибає, а птах …
- Ти дивишся очами, а чуєш …
- Змія повзає, а риба …
- Лис живе в норі, а птиця …
- Помідор червоний, а огірок …
- Вчитель навчає, а лікар …
- У людини дві ноги, а в собаки …
- Трава зелена, а небо …
- Капуста – овоч, а яблуко …
Ускладнення: використовувати геометричні фігури, форми, кольори, розміри та матеріали навчальних предметів, які зараз дитина вивчає (наприклад, для закріплення вивчення домашнього завдання з біології чи з математики).
Кажи протилежне
Мета: розвиток уваги, мислення.
Дитина лове м’яч і говорить протилежне за значенням слово.
Наприклад,
веселий – сумний, швидкий – повільний, порожній – повний, товстий- тонкий, легкий – важкий, лінивий – працелюбний, білий – чорний, твердий – м’який, злий – добрий, день – ніч, перший – останній, початок – кінець, гіркий – солодкий, далеко – близько, світлий – темний, покупець – продавець та інш.
Цікаві слова
Придумай нове слово, що буде закінченням першого і початком другого.
Б |
У |
Р |
М |
У |
С |
А |
Н |
Т |
Р |
О |
Р |
Б |
У |
Л |
Ь |
О |
В |
І |
Р |
К |
У |
О |
С |
Л |
А |
В |
Т |
Ю |
Л |
Ь |
А |
М |
А |
Б |
У |
Н |
Д |
А |
Н |
А |
М |
И |
Л |
Я |
Р |
Т |
Р |
И |
Р |
Утвори нові слова
З кожного слова візьми тільки другий склад і запиши нове слово.
БОЛОТО, КОНТОРА______________________
ОВОЧІ, КОРОВА, ГЛИНА________________
ПОГОДА, МОЛОТОК, СОВА_______________
ОСОКА, КОРОВАЙ, РУКА_________________
БУДИНОК, ВИТИНАНКА, ШИНА___________
З кожного слова візьми останній склад і утвори нове слово.
НАСОС, ГУСКА _____________________
КУРКА, НОРА, ДИВАН_______________
МОЛОКО, ВІДРО, КАРТИНА__________
ГУМА, ОРЛИ, ВІКТОРИНА ____________
ХАТА, ШУРМА, ГОРА _________
Встановлення зав’язків
Дитині запропонувати до кожного слова підібрати логічну пару:
перо – … (куриця, подушка і т.д.)
лист – … (дерево, книга і т.д.)
ложка – … (виделка, тарілка і т.д.)
шишка- … (ялинка, лоб і т.д.)